Friday, 13 August 2010

Testpromotie tip 12: Publiceer in het blad van de organisatie over testen

Dit stuk hoort bij weblog: "29 Tips om testen te promoten in je organisatie"

Over het algemeen wordt een artikel serieuzer genomen als het is verschenen in gedrukte vorm in een blad. Als het gedrukt is, wordt er meer waarde aan gehecht. Dus het publiceren van artikelen over testen in het bedrijfsblad is een goede manier om het testbewustzijn te verhogen.

Ik ga nu geen tips geven hoe je een goed artikel schrijft (misschien later), wel heb ik nog wat tips toegevoegd als je je artikel eenmaal hebt geschreven. Maar ik begin met twee bekende formules uit het vak "communicatie" (NIMA-A en Communicatietheorie II).

Ik denk dat dit al wel genoeg is om je op weg te helpen, ik pas ze zelf ook toe en tot nu toe met redelijk succes. Voor testers die geen communicatie hebben gestudeerd hierbij de twee formules die bijna klinken als toverspreuken: ABABA en AIDA

ABABA: Actualiteit, Belangrijkheid, Afwijking, Belangstelling, Autoriteit 
AIDA: Attention, Interest, Desire en Action

ABABA
Als je een artikel wilt schrijven, maar krijg je het gepubliceerd. Niet in elke organisatie zal dat altijd mogelijk zijn. Je kan je kansen verhogen door je artikel echt als nieuws te brengen. De ABABA formule wordt door journalisten gebruikt om te bepalen wat nieuws is.
  • Actualiteit: nieuws is wat net is gebeurd of op het punt staat te gebeuren.
  • Belangrijkheid: iets is nieuws als er voor veel mensen veel op het spel staat (vaak ook in negatieve zin).
  • Afwijking: nieuws is wat ongewoon is.
  • Belangstelling: nieuws is een ontwikkeling of een gebeurtenis waarvan de lezers zelf de gevolgen ondervinden.
  • Autoriteit: nieuws is informatie die van een belangrijke bron afkomstig is.
Bevat je onderwerp/artikel de bovenstaande zaken? Dan vergroot je je kansen behoorlijk om je artikel gepubliceerd te krijgen.

AIDA
Voor de structuur van je artikel en met het doel "promotie van het testvak" zal je na moeten denken over hoe je je "reclameboodschap" gaat brengen. Ook hiervoor is een handige formule. Het AIDA-model is een marketing model, waarbij vier belangrijke stappen zijn verwerkt die in een reclame-uiting aan bod moeten komen.

Attention (Aandacht)
Als eerste moet je de aandacht van de lezer te trekken in je artikel. Dit kan door een pakkende kop, of aparte lettertype of kleur bijvoorbeeld. Waarbij je goed oplet waar het artikel in komt. Als het blad veel blauw heeft, kijk dan eens of je in groen kan publiceren. Zoek wel positieve kleuren en lettertypes. Geen onleesbare lettertype op een zwart vlak, dat komt wat deprimerend over (althans, hier in Europa dan).

Interest (Interesse)
Tweede gedeelte in je artikel. Probeer de aandacht in het stuk om te buigen tot echte interesse. Hier kan je meer op emoties van de lezer ingaan, of een zeer positieve alinea schrijven over het testvak. Beloof een besparing op de kosten, of snellere tests of bugvrije producten. Kijk uit dat je niet teveel belooft, je wil nog steeds vertrouwen houden gedurende je loopbaan.

Desire (Verlangen)
Nu kan je dieper in gaan op het onderwerp en (bijvoorbeeld) de voordelen benoemen van testen ten opzichte van niet testen, of voor- en nadelen van geautomatiseerd testen, model based testen, exploratory testen, et cetera. Men moet dit ook willen!

Action (Actie)
In het laatste gedeelte van je artikel kan je proberen vragen op te roepen bij de lezer. Geef inhoudelijke informatie over je onderwerp, maar maak er geen handleiding van. Geef aan dat men je altijd voor vragen kan bereiken op telefoonnummer en email adres. Sta open voor vragen en draag dat uit.

Artikel af? Nadenken, nalezen, aanpassen en reviewen!
Vaak schrijven we iets moois en nadat we het verstuurd hebben bedenken we opeens zaken die we vergeten zijn te melden, of je leest later het stuk terug en je ziet wat fouten waar je niet zo blij mee bent... Uit pure ervaring (dus maken van fouten) heb ik nog de volgende tips:
  • Denk na wat je wilt schrijven en schrijf het stuk op
  • Niet gelijk versturen, ga er eerst maar een paar nachten over slapen, denk in de tussentijd na over je tekst
  • Pas het stuk aan, aan je nieuwe inzichten
  • Lees het stuk zelf na. Vaak zie je fouten overigens beter als je het afgedrukt hebt.
  • Maak lange zinnen korter, maak er twee zinnen van.
  • Voeg plaatjes toe die het verhaal ondersteunen.
  • Wat is de doelgroep van het (bedrijfs)blad? Pas het taalgebruik aan aan de doelgroep, leg vak-idioom kort uit.
  • Laat het eerst lezen door een paar collega's, vrienden, hier komen zeker goede tips uit. Ook spelfouten worden op deze manier goed verwijderd.
Zo, dat zijn mijn idee├źn, nog toevoegingen hierop? Dan hoor ik het graag, dan kan ik dit weer hierin verwerken.

No comments:

Post a Comment