Nog geen bevindingen database? Zet de bevindingen database zelf op, begin desnoods met een Excel sheet op een centrale lokatie. Een centrale lijst van bevindingen overtuigt heel wat mensen van het nut van één lijst. Vaak zie je dat iedereen wel een lijst van problemen in de software heeft, maar heeft niet iedereen het complete plaatje.
Voordelen bevindingen database
Om het bewustzijn te verhogen, geef een presentatie over de voordelen van een bevindingen database (of in ieder geval een centrale lijst van bevindingen)
- het is een eenvoudige manier om geen gevonden bug meer te laten ontsnappen.
- iedereen heeft hetzelfde beeld over de bevindingen in een product
- door een aktiehouder te koppelen aan bevindingen heeft iedereen zijn aktielijst klaar liggen
- je kan goede lijsten genereren voor bijvoorbeeld readme bestanden en releasenotes bij nieuwe software update
- analyse tool voor testers én ontwikkelaars: waar worden de meeste problemen gevonden, is dat een kwetsbaar deel van de software?
Zolang je niet de mogelijkheid ziet om een bevindingen tool in het bedrijf te krijgen, of je neemt je eerste stappen als organisatie in bevindingen registratie, zet de bevindingen database dan zelf op
- Niet wachten hiermee, als je in je werk constant refereert naar bevinding nummer #0002, #0054, et cetera, dan wordt men snel bewust van de centrale bevindingen lijst.
- Zet een Excel sheet op, of ben je handig met MS-Access?
- Zorg ervoor dat er periodiek een overleg komt met minimaal een projectleider, bouwer, ontwerper en een tester. Daarin bespreek je de openstaande bevindingen, status, prioriteit en de aktiehouder per bevinding
- Korte omschrijving: in één duidelijke zin het probleem beschreven
- Bevinding nr: voor verwijzing naar unieke nummers van de bevindingen
- Status: Open, in behandeling, op te lossen, te testen, opgelost, gesloten
- Prioriteit: Hoog, midden laag? Of 1 t/m 5? Probeer een oneven nummer aan te houden voor prioriteiten, dit schijnt psychologisch het best te werken (ik weet niet meer waar ik dat van heb, dus of het echt waarheid is... Wie kan daar iets over zeggen?)
- Aktiehouder: Wie moet er NU iets mee gaan doen
- Gevonden datum, opgelost datum
Wees niet bang om bevindingen beheerder te spelen. Hier wat tips:
- Als iemand het over een probleem heeft, vraag of hij je een mail kan sturen met uitleg
- Voeg deze beschrijving toe aan je lijst en mail terug dat het daar-en-daar staat en dat het besproken
- Ga geen bevindingen samenvoegen, een probleem die je hebt gevonden is één probleem. Als meerdere bevindingen door één oorzaak komen (wat vaak gedacht wordt), wil nog niet zeggen dat het oplossen van deze oorzaak alle gevonden problemen oplost.
- Standaard motto "als het niet in de bevindingen lijst staat, is het geen bevinding."
- Spreek mensen aan op het wel of niet oplossen of analyseren van bevindingen. Pas hier wel mee op als men nog niet gewend is om hiervoor aangesproken te worden en spreek mensen pas aan als de bevinding ook in een bevindingen overleg is besproken.
- Je kan het controleren op bevindingen in het begin ook bij de projectleider / teamleider beleggen, of een change-manager. Daar waar de autoriteit en vertrouwen ligt.
- Wees consequent, en blijf het beheer goed volhouden voor een lange tijd. Herinner jezelf dat je elke dag de bevindingenlijst even controleert. Zo win je vertrouwen.
Je kan echt ver gaan met een bevindingen registratie tool. Pas op dat je Excel of MS-Access niet helemaal verbouwd totdat het een echte applicatie wordt. Ik bedoel; met macro's enzo. Er zijn veel betere bevindingentools gratis te krijgen. Als je zo ver komt dat iedereen in je team met de bevindingenlijst en het bevindingenproces bekend is, is het misschien eens goed om een échte bevindingentool te gaan promoten en inzetten.
Bevindingentools zijn over het algemeen gratis te vinden op het internet. Voor de meeste zal je wel wat hulp nodig hebben van wat technische mensen, maar dat helpt ook weer om de acceptatie hiervan te bevorderen. Misschien kan je vragen aan een bouwer of hij een aantal tools eens kan vergelijken en wat hij aanraadt om bij jullie te gaan gebruiken. Gratis tools kosten nog steeds veel geld als het niet in de organisatie past.
Als je eens rond wilt kijken naar dit soort tools, surf dan even naar http://www.software-pointers.com/en-defecttracking-tools.html Hier vind je veel gratis bevindingentools. Bugzilla bijvoorbeeld, deze gratis tool wordt veel gebruikt.
Denk er aan, het is niet dat jij er aan toe bent, maar het team / de organisatie. Eerst in de hoofden van de mensen, dan verder uitwerken.
Succes!
No comments:
Post a Comment