Een valide vraag en een goed begin voor een testopdracht. Na een uur praten met de ontwikkelaar kregen we de eerste input over de testopdracht. Duidelijk was in deze situatie dat test weer eens aan het einde van een project gevraagd wordt om mee te kijken. Geen ideale situatie, maar toch, testen was nog niet echt bekend bij het vragende team, dus dat men vraagt om een test is positief.
Aan het einde van het uur hadden we geen idee van de planning en we vroegen: “Wanneer is de planning dat dit in productie gaat? “. Volgens de ontwikkelaar waren ze al in productie en dat werkte prima.
“Waarom zal je het nog testen als het allemaal al klaar is en naar tevredenheid werkt?”. De ontwikkelaar kon daar geen wantwoord op geven, we zijn naar zijn projectmanager gegaan en hij legde uit dat hij een formeel rapport wilde waarin stond wat de resultaten van test waren, zodat hij hiermee een overdracht naar de lijn kon uitvoeren.
Ik heb toen aangegeven dat testen geen vrije tijdsbesteding was en als het prima werkt in productie dat hij dat dan kan communiceren.
Niet de beste manier om testen te promoten, nee zeggen op een opdracht. Maar testen als administratieve afhandeling van een project gaat mij toch te ver.
Dit leverde mij een idee op om een artikel te schrijven over het promoten van testen. Ondanks dat we met zijn allen vinden dat testen een echt vakgebied is, is de inhoudelijke kennis over testen bij andere disciplines vaak nog onbekend.
Wat is testen precies, wanneer begin je, hoe doorloop je een testtraject, waar let een tester op? Wel handig om te weten als je een testteam vraagt om te gaan testen. Het is tijd om het aan iedereen uit te gaan leggen en wat meer begrip te krijgen.
Hier mijn tips om testen te promoten. In latere weblogs zal ik een aantal onderdelen verder beschrijven.
- Als men je vraagt om een presentatie te geven over testen: altijd doen!
- Plaats posters over testen of van je testmethode tegen de muur
- Plak artikelen uit IT vakbladen over testen tegen een muur (de testmuur?)
- Begrijp de ontwikkelaar goed en weet hoe je met ontwikkelaars omgaat.
- Nog nooit getest bij een afdeling? Begin gewoon met testen en communiceer bevindingen
- Nog geen bevindingen database? Zet de bevindingen database zelf op, begin desnoods met een Excel sheet. Een centrale lijst van bevindingen overtuigt heel wat mensen
- Blijf in je gesprekken en communicatie altijd positief over testen. Straal passie voor het testvak uit.
- Overtuigen kosten en baten van vroeg starten met testen en vroeg bevindingen vinden
- Spreek goed de exit criteria van een test door met alle belanghebbenden
- Testplannen stap-voor-stap doorlopen met projectmanagers en teamleiders
- Houdt product risico analyse sessie
- Publiceer in het blad van de organisatie over testen
- Zorg dat je een Jip-en-Janneke uitleg over testen klaar hebt liggen, wat je altijd kan vertellen. (elevator pitch)
- Maak een herkenbaar logo voor je testteam en gebruik deze op al je documenten
- Zet een ontwikkelaar in het testteam
- Zet een tester bij het ontwikkelteam
- Niet onafhankelijk testteam maar afhankelijke teams (alleen samenwerken zorgt voor een goed product)
- Voor managers: leg de focus op het proces niet het product, er moet iemand op het proces letten, ook het testproces.
- Voor managers: Elke stap in het proces zou een stuk test moeten bevatten, niet alleen op het einde
- Zorg voor management commitment. Dit is nodg om het testen zichtbaar te maken
- Als je communiceert, herhaal niet constant dezelfde boodschap. Elke herhaling maakt je minder geloofwaardig en mensen gaan dan niet meer luisteren ("heb je hem weer")
- Speel in op de gevoelens van anderen bij het overbrengen van de boodschap, wat raakt je gesprekspartner, lezer?
- Verpreid artikelen over test, vakbladen, maak kopieën, leg een bibliotheek aan.
- Ga naar testevenementen, neem je collega’s mee
- Als software fout loopt in productie, analyseer en bespreek met management hoe die fouten gevonden hadden kunnen worden in het ontwikkelproces
- Zorg dat managers op diverse niveaus verstand hebben van testen en de risicos van niet testen tot aan het testproces en de dagelijkse specifieke problemen die spelen op de werkvloer.
- In dit proces: Geduld, geduld, geduld
- Vertel wat je gedaan hebt, maak reclame voor je eigen werk. Hoeveel bevindingen heb je op tijd gevonden? Hoe snel is de laatste testronde gegaan? Etc.
- Maak een stappenplan hoe tot testbewustzijn te komen in je organisatie.
Om testen te promoten in mijn optiek heel belangrijk: Laat zien wat de waarde van goed testen en de kosten van slecht of niet of te laat testen zijn.
ReplyDeleteInderdaad Frans. Past goed bij tip 8 denk ik. Voor de uitwerking zal ik eens kijken naar een praktijk voorbeeld ofzo.
ReplyDelete