Saturday 20 November 2010

Testpromotie tip 14: Maak een herkenbaar logo voor je testteam en gebruik deze op al je documenten

Dit stuk hoort bij mijn andere log: "29 Tips om testen te promoten in je organisatie"

Een herkenbaar logo maakt je (test)afdeling meer zichtbaar. Zeker als je het logo gebruikt op de voorpagina van al je documenten die je maakt, of op je intranet of andere digitale interface.

Een logo is een tekst, een beeldmerk of een combinatie van tekst en beeldmerk waaraan je een bedrijf of instelling kunt herkennen.

Basis principes en tips
  • Houdt een logo simpel, maar ook niet te saai zijn: alleen dat wat opvalt slaan we op in onze hersenen om te onthouden
  • Een logo kan bestaan uit een plaatje, maar ook uit alleen tekst. Bij tekstlogo’s kan je denken aan het gebruik van ‘de juiste font’
    • Een dik stevig font weerspiegelt kracht en een solide basis.
    • Een frivool font laat juist elegantie en vrouwelijkheid zien
    • Een schuine letter geeft een beweging weer.
  • Als je tekst gebruikt: altijd leesbaar logo maken, als mensen het zien moet men het direct kunnen lezen. Kijk dus uit met zogenaamde “geschreven” fonts
  • Kleur: Ook een beperkt aantal kleuren is belangrijk, maar bedenk dat niet alle documenten in kleur worden geprint: Het logo moet zonder kleur ook effectief zijn
  • Het psychologische aspect van een logo ligt in de kleur en vorm. Elke gekozen kleur en vorm heeft een betekenis. Het is belangrijk de juiste combinatie te kiezen tussen kleur en vorm.
  • Voorbeelden van kleur en de emotionele eigenschappen zoals ze in west Europa gelden. Dit kan in andere delen van de wereld anders worden uitgelegd, bijvoorbeeld is groen hier emotioneel gelijk aan natuur, maar in landen met een jungle betekent het juist de dood.
    • Rood: Sterke emotie, warmte, agressie, maar kan ook in de juiste context met liefde geassocieerd worden
    • Oranje: In Nederland heeft dit een culturele emotie, vrolijk, herfst, vuur, donkerder oranje: Aarden potten.
    • Geel: Klaar, vrolijk, stimulerend, zomer, licht, opvallend (wordt ook vaak voor gevaar logo’s gebruikt omdat het opvalt)
    • Groen: Natuur, comfort, goedgezindheid, contrasteert met rood (liever niet in combinatie gebruiken), combineren met blauw geeft verfrissende gevoelens
    • Blauw: Kalmerend, veiligheid, zekerheid.
    • Lichtblauw: creatief
    • Donkerblauw: intelligentie, frisheid en hygiëne
  • Een logo moet schaalbaar zijn (dus zowel klein als groot goed te zien zijn)
Hoe maak je een logo?
  • Zodra je gebruik gaat maken van een logo wordt het dus de eerste indruk die blijft hangen bij je collega’s. 
  • Dus neem er de tijd voor om een logo te maken en pak het stapsgewijs aan.
  • Teken eerst schetsen op papier, begin desnoods met krabbeltjes op papier om jezelf te stimuleren. Een paar krassen kan al een goed idee geven over een logo.
  • Ga vervolgens dit uitwerken (eerst op papier) en dan op de PC. 
    • Maak verschillende versies die je bekijkt
    • Experimenteer met diverse lettertypes
    • Vraag feedback aan collega’s
  • Test je logo door het aan een college te laten zien en te vragen of hij het logo na een week uit zijn hoofd kan tekenen
Dit waren wat aandachtspunten en wat tips. Op internet vind je veel meer tips, maar ook veel voorbeelden van logo's. Aan de hand van bovenstaande kan je al gelijk herkennen welke goed zijn en welke minder goed. Misschien kan je een logo die je op internet vindt wel gebruiken als basis voor je eigen logo, maar wat ik al zei: Eerst op papier met een pen of potlood brengt de meest originele ideeën.

1 comment: