Thursday 19 May 2011

Het Testnet voorjaarsevenement - Deel 1


De Tutorials
Tien mei was het weer zover, het jaarlijkse voorjaarsevenement van Testnet. De dag begint met een keuze tussen drie tutorials. En dit jaar stonden drie grootheden uit de testwereld voor de klas: Bj Rollinson, Michael Bolton en Clive Bates. Ik ben er altijd vroeg bij om mij in te schrijven en heb gekozen voor de Clive Bates tutorial, die ging over de menselijke aspecten van testen en was gericht op leiderschap in testen.

Clive Bates – “Who said people issues were simple”
Waar kijk je naar als je een nieuwe tester in je team wilt toevoegen? Hoe ga je om met diversiteit in je team? Interessante onderwerpen, gezien leiderschap binnen de testwereld weer zijn eigen specifieke aspecten en aandachtsgebieden heeft. Ik had hier al eens een dag training over gehad in 2008 van een andere 'held', Randall Rice. Deze workshop sloot daar redelijk op aan, maar uiteindelijk heb ik in deze sessie niet veel nieuws geleerd. Na de presentatie hoorde ik van andere bezoekers dat men het niet zo'n goede presentatie vond (zelfs "uitermate slecht" gehoord). Maar ik kan mij voorstellen dat het voor mensen die nog niet veel kennis en ervaring hebben met dit onderwerp wel genoeg nuttige informatie bevatte.
Vooral de Belbin methode is een goede manier om te bekijken hoe je team qua persoonlijkheden in elkaar zit en hoe je een zo goed mogelijke mix van verschillende persoonlijkheden bij elkaar krijgt voor de optimale prestatie van het team. Iets wat goed schijnt te werken en zich in de praktijk al bewezen heeft.

Toen Clive Bates begon over het gebruik van stevig papier met een gebroken witte kleur, je cv niet vouwen en in een A4 enveloppe stoppen, was het wel wat opvallend dat de tips voor een goede sollicitatiebrief wat verouderd leken. Iemand uit het publiek merkte op dat sollicitaties tegenwoordig vooral via de email gaan. Maar goed, door herhaling leert men ook en heb hiervan toch weer iets meegekregen.

Hmm, was ik toch maar naar Michael Bolton gegaan, maar goed, die zou ik nog drie dagen zien in de driedaagse training "Rapid Software Testing" in dezelfde week.

De opening door Jan Jaap Cannegieter (SysQa)
De opening van het testevenement werd gedaan door Jan Jaap Cannegieter van SysQa, waarin hij uitlegde dat hij een artikel had geschreven over het feit dat op testevenementen zoals Testnet altijd dezelfde mensen op de podia staan en waar de nieuwe testhelden zijn. Welnu, mede daardoor is het idee ontstaan om deze testnet bijeenkomst voor de ”nieuwe helden”  te laten. Alle presentaties werden dan ook gedaan door testers die nog niet eerder op een conferentie hebben gesproken.
Hier een filmpje van de openings speech (opgenomen is met een mobiele telefoon) http://www.youtube.com/user/SYSQABV?feature=mhee

Keynote van BJ Rollinson
Na de opening kwam de eerste keynote; van Bj Rollinson. “Unleash your potential”. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er misschien niet helemaal bij was, aangezien ik eigenlijk niet veel meer van zijn verhaal goed herinner, behalve dat hij een baby foto van zichzelf liet zien en dat vergeleek met een hedendaagse foto. Hij wist niet dat hij een tester zou worden op latere leeftijd. Mijn excuses dat ik hier niet meer over kon vertellen, er bleef weinig hangen bij mij van deze presentatie. Lag dat nu echt aan mij of heb jij dezelfde ervaring?

Einde deel 1 - Dit was het eerste deel van de beschrijving van het evenement zoals ik die heb meegemaakt.
  • De presentaties en de foto’s kan je vinden op de Testnet site http://www.testnet.org/
  • Foto’s zijn met toestemming geplaatst (met dank aan Rik Marselis)
Deel 2

No comments:

Post a Comment