Wednesday 25 May 2011

Het Testnet voorjaarsevenement - Deel 4

Dit is deel 3 van mijn verhaal over het testnet voorjaarsevenement 2011.
Vind hier: Deel 1, deel 2, deel 3 

Eten en de markt
Natuurlijk was er weer een een prima diner neergezet door de organisatie, en kwam niemand wat tekort. De testmarkt met de standjes was voller dan ooit en ik moest écht zoeken naar een stand van een specifieke organisatie. Veel veelzijdigheid en concurrentie dus. Vooral de stand van VX Company viel erg op. Mooi hoor!

Daarnaast waren er weer diverse prijzen te “winnen” door je visitekaartje in te leveren of een potje virtueel te voetballen. En natuurlijk niet te vergeten het traditionele gratis kaartje voor Eurostar.

Boekpresentatie van EclipseIT
Er was een boeklancering van het bedrijf EclipseIT – Het Q-mysterie van Ard Kramer en Hans de Rooij. Eclipse IT heeft ook nog een leuk filmpje gemaakt hierover. Bekijk deze hier: http://www.youtube.com/watch?v=Y1CoDaSgguM&feature=youtu.be
 
Weer veel mensen ontmoet
Ik heb nog een paar handen geschud van mede – tweeters en daardoor besef je toch dat sociale media nu toch bij de gewone wereld hoort en een zeer krachtig medium is. Het feit dat je elkaar al ‘kent’ voordat je elkaar ontmoet is een zeer aparte ervaring. Niet dat dit vóór de sociale media revolutie al niet gebeurde, maar dit wordt aardig versterkt door de nieuwe technologie.

Met andere woorden
In de ochtend had ik mij toch een beetje verveeld, of was ik gewoon te laat naar bed gegaan? Maar na de eerste presentaties kwamen voor mij toch een aantal hoogtepunten. Met de verrassende presentatie van Joris Meerts (van ritueel naar rationeel handelen) en de zeer interessante presentatie van de mensen van Bartosz. En natuurlijk niet te vergeten een heerlijk betoog van Michael Bolton, had ik alweer genoeg om over na te denken. En het feit dat ik de iPad van QualityHouse heb gewonnen maakt dit helemaal een geweldig evenement voor mij :-)

Nogmaals wil ik Jeroen Rosink nogmaals bedanken om mij even weg te halen van de boekpresentatie van Eclipse IT en mij mee te trekken naar de QualityHouse stand om mijn iPad op te halen. Anders was er iemand anders de gelukkige geweest (ook leuk, maar toch). Als waardering hiervoor heeft hij een mooi boek van de 'oude held' Jerry Weinberg gehad. (of die moet nog binnenkomen op het moment van schrijven denk ik)

Nieuwe Helden

Waar zijn de nieuwe testhelden? Op de podia, of vind je ze eerder op internet, discussiërend via de nieuwe sociale media en via blogs? Schrijft een nieuwe held nog een boek, geeft deze held nog presentaties op testevenementen? Ja, natuurlijk, de nieuwe helden zijn er zeker, dat heeft dit voorjaarsevenement wel laten zien. En bloggen, twitteren, facebook, Linkedin, Yammer... Dat zijn allemaal extra kanalen waardoor men direct naar geïnteresseerden kan communiceren en ook snel antwoord terug kan krijgen. En dan schrijven ze ook nog boeken. Een paar voorbeelden zijn: Het Q-mysterie (Ard Kramer / Hans de Rooij), De held die voor mijn nachtrust zorgt (Gert-Jan de Grood), Testen 2.0 (Anko Tijman / Eric Jimmik). We kunnen vast nog wel meer verwachten op dit vlak.
Niet alleen boeken
Het is de tijd dat je het met het lezen van een boek alleen niet meer redt. De uitgebreide weblogs over testen of zelfs videopresentaties zijn een belangrijke aanvulling op de testliteratuur. En niet alleen nieuwe helden schrijven deze, ook de ‘oude helden’ zijn terug te vinden in dit soort media.Via mijn nieuwsbrief communiceer ik geregeld over interessante weblogs en andere testliteratuur. Via deze link kan je je inschrijven.

Oud en nieuw door elkaar in de huidige tijd. Eigenlijk bestaan er geen oude en nieuwe helden, we doen allemaal ons best om zo goed mogelijk te testen en er zijn testers die ook nog een vorm van  idealisme hebben om hun kennis te delen, zodat we niet op eilandjes blijven zitten en deze kennis en inzichten met elkaar kunnen delen. Dit omdat we als testcommunity nog beter willen worden in ons vakgebied. 

Andere ideeën?
Zijn de ideeën over testen aan het veranderen? Ik denk het wel. Één eigenschap van een tester is: creativiteit. En we blijven niet stil staan als creatieve individuen, we kijken naar nieuwe mogelijkheden om ons vak te verbeteren. Een veel gehoorde klacht is het gebrek aan- of slechte ontwerpdocumentatie. We vinden nu betere wegen om die documentatie naar boven te halen of te verbeteren. Of zelfs methodes en technieken om zonder documentatie een zo goed mogelijk resultaat te brengen. Het leek de afgelopen jaren wel of we bleven hangen in klagen hierover, maar dat is dus niet zo.

Kan automatisering van testen wel? 
Dit is niet behandeld op dit evenement, maar toch even als extra voorbeeld. We zijn als testers lang blijven steken in “Record and Playback” tools lijkt het wel. Maar dat is eigenlijk niet zo. Veel ontwikkelingen gebeuren in de kantoren bij de organisaties zelf, maar door de steeds meer open communicatie komen we erachter dat er veel meers is dan de Record and Playback tooling. Er zijn ondertussen voor veel software oplossingen aparte testtools en we leren hier langzaam maar gestaag mee om te gaan. In juni is er zelfs de eerste Test-automation day in Nederland over de laatste trends in testautomatisering.

Welke nieuwe en oude helden komen ons daar vertellen wat de mogelijkheden zijn?

Bedankt Testnet voor weer een prima evenement!


Dit verhaal is verdeeld in 4 delen: Deel 1, deel 2, deel 3

De presentaties en de foto’s kan je vinden op de Testnet site http://www.testnet.org/
Foto’s zijn met toestemming geplaatst (gemaakt door Rik Marselis)
Sheets uit presentaties zijn met toestemming van de auteurs gepubliceerd.

No comments:

Post a Comment