Sunday, 26 September 2010

Testpromotie tip 5: Begin met testen

Dit stuk hoort bij mijn andere log: "29 Tips om testen te promoten in je organisatie"

Het ligt aan het niveau waar je organisatie of team al in zit natuurlijk, maar stel je voor er wordt nog niets getest en je wil nu toch wel eens dat dat een keer gebeurt.

En de tekenen van het niet testen zijn overduidelijk:
  • Overbelaste helpdesk met veel klagende klanten / eindgebruikers.
  • Er zijn wel problemen in het product en iedereen weet er één of twee op te noemen. Er worden er elke keer maar een paar van opgelost
  • Projecten worden stopgezet door teveel problemen in producten.
Mooi hoor, je bent zelf misschien geen tester, maar moet wel de kwaliteit bewaken, of je maakt je toch wel wat zorgen als je bovenstaande punten ziet. Begin maar eens met testen...
  • Vraag aan een (collega) programmeur of je zijn werk eerst eens mag bekijken voordat hij of zij het over de muur gooit naar de release manager
  • Is er een centrale punt waar alle software terecht komt, zoals een releasemanager of wie dan ook? Vraag dan eens of je alle software wat langs komt eerst een uurtje mag bekijken.
  • Bereken de kosten van alle problemen die langs de helpdesk komen. Uurtje werk kost x Euro, aantal mensen die zich er mee bezig houdt en de kosten van het oplossen van zo'n probleem. Dat soort zaken. Bespreek de besparing van van testen voordat de klant de software krijgt.
  • Bespreek de mogelijkheid om gebruikers uit te nodigen als men "bijna" klaar is met programmeren en en het zelf bijna goed genoeg vindt. Wel de gebruikers duidelijk maken dat het om een test gaat en dat er nog wel wat mis kan gaan en dat je ze daar voor hebt uitgenodigd
Er is vast wel meer te verzinnen, ik zou zeggen, reageer op dit artikel en voeg je ideeën toe! Goede tips verwerk ik later weer in deze artikelen.

No comments:

Post a Comment