Blijf in je gesprekken en communicatie altijd positief over testen, straal passie voor het testvak uit.
Iets wat toch veel moeite kan kosten. Als tester zie je vaak de slechte karaktereigenschappen van een software product en deze blijven vaak hangen omdat je op de werkvloer vooral bezig bent om te communiceren over de problemen die je tegenkomt.
Dan kan het lastig zijn bij het brengen van een boodschap over testen om een positieve houding te houden. Toch proberen om de zaken positief te formuleren. "Daar komt de tester, ojeee...." moet je zien te voorkomen, alhoewel dat natuurlijk niet altijd te vermijden is. Als tester kom je bijna altijd met slecht nieuws.
Hier nog wat tips op dit gebied die je misschien kunnen helpen om niet als "de zeikerd van het project" over te komen.
Niet meegaan in de negatieve trend
Vaak ben je (gelukkig) niet de enige kritische medewerker in een traject. Zeker als tegen een einde van een project zaken spannend beginnen te worden zullen bepaalde mensen negatiever worden over de software. Mocht je dit waarnemen dan kan je twee dingen doen: Alles beamen dat het niet zo goed loopt, of de kritiek op het project relativeren. Dat laatste is wel heel lastig, maar toch zal je moeten proberen om deze relativering in je dagelijkse communicatie te stoppen. Jij bent dé expert van de softwareproblemen en als je mee gaat praten in de negatieve zin, zal je ook dat stempel krijgen van negatief.
Om hiermee om te gaan is het misschien een goed idee om wat vaker te luisteren en als je iets wilt zeggen toch even stil te blijven in een gesprek. Luisteren naar de klachten in een project (of dit nu bevindingen of project problemen zijn), kan je helpen om een dieper begrip te krijgen van de échte oorzaken van de klachten.
Bespreken van dit soort klachten kan je dan het best doen in een één op één gesprek met de projectmanager of een andere collega die niet betrokken is bij het project. Zo kan je vanuit zijn/haar perspectief andere inzichten verkrijgen die je dan weer kan gebruiken in je communicatie. Voor de meeste zaken is wel een oplossing, maar dat vereist vaak even afstand nemen.
Bevindingen altijd met een groep projectmedewerkers bespreken
Iedereen mag bevindingen opvoeren in een bevindingen tool. Zorg er altijd voor dat er een bevindingen overleg wordt gepland met de juiste mensen uit het project (projectleider, ontwikkelaar, een tester, et cetera). Samen bespreek je de bevindingen één voor één door. Je bepaalt de impact van het probleem samen, of je het probleem gaat oplossen of niet, of later en wie het probleem gaat oplossen. Doe dit nooit alleen, anders wordt je als tester aangekeken op dit soort zaken.
Denk verder dan alleen testen en kom met voorstellen
Je hoeft je niet te beperken tot het alleen testen van IT producten. Je kan ook in project overleggen tips geven hoe problemen van te voren eerder gevonden kunnen worden. Dit door te vragen of een review van documentatie misschien een idee is, of ontwikkelaars het werk van elkaar bekijken.
Testen is een mooi vak!
Als iemand begint te klagen over het testen of daaromtrent zich negatief gedraagt, dan ligt het vaak aan het gebrek aan kennis wat testen nu werkelijk is. Wij testers zijn geen zeikerds, we klagen niet over elk detail, maar we willen wel integer en objectief blijven bij het uitvoeren van tests en het maken van testrapportages. Dit is een balans die elke tester moet vinden in zijn eigen professionaliteit. Blijf tegen mensen zeggen dat testen leuk is, hard werken en lastiger dan men vermoedt. De zinnen "testen is het mooiste vak binnen de IT" en "een testafdeling is vaak de kennisbank van een organisatie" zijn af en toe fijn om te spuien, alhoewel er wel eens een wenkbrauw omhoog kan gaan bij een collega door dit te zeggen, helpt het wel in positieve zin.
Presentaties geven over testen kan hier veel bij helpen.
No comments:
Post a Comment